Schriftelijke vragen zorg › SP Hoogezand-Sappemeer

Schriftelijke vragen zorg

31-03-2016Onze gemeente heeft een grote taak uit te voeren; het in goede banen leiden van de huishoudelijke zorg voor onze mensen in Hoogezand-Sappemeer. Deze taak is nog extra bemoeilijkt door het faillissement van TSN. Cliënten hebben tot 25 maart de tijd gekregen om een keuze te maken voor een andere aanbieder van hun huishoudelijke hulp. Om de keuze voor cliënten gemakkelijker te maken is een zorgmarkt georganiseerd in Menterne. De uiterste datum om een keuze te maken is inmiddels verstreken. 

Verder lazen wij in de krant dat 5 op de 6 gemeentes van cliënten een onvoldoende krijgt voor de manier waarop ze noodzakelijke hulp en hulpmiddelen bieden. Dat blijkt uit de tussenresultaten van het project "mijn kwaliteit van leven" van de patiëntenfederatie NPCF. Hierin gaven ruim 1.000 cliënten aan wat de veranderingen in de zorg voor hen betekenen. De gemiddelde score was een 5.1.

Hierover heeft de SP een paar vragen:

  1. Waarom is het gekozen voor Menterne? Is het college het met de SP eens dat dit niet echt een centrale locatie is? En dat het juist voor deze cliënten vaak onmogelijk is om een markt te bezoeken die niet echt om de hoek ligt? Hoe ziet het college dit? 
  2. Waarom is er niet voor meerdere en meer centrale locaties gekozen zodat meer mensen er gebruik van hadden kunnen maken? En kan hier een volgende keer bij de organisatie rekening mee worden gehouden? 
  3. Hoe was de opkomst? En wat waren de reacties? 
  4. Wat is de status op het moment? Is er al bekend hoeveel thuiszorgmedewerkers hun baan kunnen behouden? Is er al bekend of er een probleem is met het in stand houden van de koppeltjes; te weten Cliënt-zorgmedewerker?
  5. Kan het college ons vertellen welke score Hoogezand-Sappemeer heeft gehaald bij bovenstaande onderzoek van de NPCF? En ziet het college verbeterpunten ten aanzien van deze score? Zo ja, waar?

U bent hier